(Image source: Alexander Pensler/Notebookcheck)

Logitech MX Creative Console hands-on review: Een handige tool voor het maken van inhoud die moeite kost om te configureren

Concurrentie voor de creatieve hardware van Elgato. De Logitech Creative Console bestaat uit een "toetsenbord" dat lijkt op het Stream Deck met negen LCD-knoppen en een "dialpad" dat kan worden gebruikt met wijzerplaten en knoppen voor fijne aanpassingen in apps. De adviesprijs van $199,99 is inclusief een lidmaatschap van drie maanden voor Adobe Creative Cloud. Maar zijn de installatie- en softwarefuncties voldoende om professionele gebruikers tevreden te stellen?
Alexander Pensler, 👁 Enrico Frahn (vertaald door DeepL / Ninh Duy) Published 🇺🇸 🇩🇪 ...
Accessory

Logitechs overname van controllerhardwarefabrikant Loupdeck vorig jaar werpt nu zijn eerste vruchten af in de vorm van de MX Creative Console. De grote Zwitserse fabrikant van accessoires heeft zijn eerste product speciaal voor content creators gepresenteerd, namelijk een tweedelig invoerapparaat. De fabrikant brengt het apparaatduo, dat bestaat uit een bedraad toetsenbord en een dialpad met Bluetooth-functionaliteit, specifiek op de markt voor gebruikers van de Adobe Creative Cloud, aangezien er een hele reeks presets beschikbaar is voor Photoshop, Premiere Pro en dergelijke.

Daarnaast bieden Logitech en Adobe een gratis Creative Cloud-lidmaatschap van drie maanden aan bij de MX Creative Console, zowel voor nieuwe klanten als voor bestaande Adobe-abonnees. De combinatie van een Stream Deck-achtig toetsenbord en een draaiknop met knoppen is ook geschikt voor muziekproductie of frequente schrijvers. Op voorwaarde dat u de configuratie-inspanning van het maken van uw eigen profielen voor uw gewenste toepassingen niet erg vindt.

Connectiviteit en ontwerp - Flexibele combinatie van toetsenbord en kiespad

De leveringsomvang van de Logitech MX Creative Console omvat het toetsenblok met twee AAA-batterijen, het toetsenblok met een USB-C kabel, een standaard voor het toetsenblok en het gebruikelijke kleine papieren boekje met beveiligingsinformatie. Een Adobe Creative Cloud-abonnement van drie maanden kan worden geactiveerd via een link op de papieren kaart, waarvoor een Logi ID en een Adobe-account vereist zijn.

Met zijn 9 full-color LCD-knoppen doet het MX Creative toetsenbord sterk denken aan de Stream Deck concurrentie van Elgato; vanwege het stroomverbruik van de kleine displays, moet u het aangesloten op een USB-C kabel gebruiken. Er zijn ook twee knoppen voor het wisselen van pagina's linksonder op het toetsenbord, waarmee u kunt wisselen tussen maximaal 15 vooraf ingestelde pagina's met knoppen. Volgens de fabrikant is de helderheid van deze kleine knoppen maximaal 600 nits.

Het MX Creative-toetsenbord heeft analoge bedieningselementen en kan via Bluetooth Low Energy of een Logi Bolt-ontvanger op uw eigen werkstation worden aangesloten, en werkt tot 18 maanden op twee AAA-batterijen. Een Logi Bolt-ontvanger is echter niet inbegrepen bij de MX Creative Console en moet apart worden aangeschaft. U kunt ook een bestaande USB-A Logi Bolt dongle gebruiken om tot 6 Logitech-apparaten aan te sluiten.

Naast een groot draaiwiel in het midden, dat gemaakt is van koolstofarm aluminium met glijlagers en gebruikt kan worden voor links/rechts acties, kunt u ook een ander draaiwiel bedienen, dat eruitziet als een vergroot muiswiel, voor acties zoals joggen, zoomen of scrollen. Twee ronde knoppen aan de bovenkant zijn standaard toegewezen aan de sneltoetsen voor ongedaan maken en opnieuw uitvoeren. Er zijn nog twee ronde knoppen aan de onderkant, waarvan de ene de zogenaamde Acties Ring activeert op de positie van de muisaanwijzer en de aanpasbare snelle instellingen opent, en de tweede standaard als ontsnappingsknop dient.

Overzicht van de functies van de Logitech MX Creative Console. (Afbeeldingsbron: Logitech)

Praktisch gebruik - niet alleen een werkbegeleider voor creatieve professionals

MX Creative Toetsenbord

Het MX Creative toetsenbord kan plat op een tafel geplaatst worden of schuin opgesteld worden zoals een Stream Deck met behulp van de meegeleverde standaard. Toch zijn beide manieren van plaatsing voor mij persoonlijk niet ideaal, omdat de kleine LCD's wat moeilijk af te lezen zijn als ze plat liggen door reflecties op de plastic kapjes.

Het gebruik van de standaard resulteert aan de andere kant in een te steile hoek; een traploos verstelbare inklapbare standaard zoals die op een Microsoft Surface zou een betere oplossing zijn geweest. Het drukpunt van de full-color LCD-toetsen is wat sponzig, terwijl de twee shift-toetsen aan de onderkant een aangenaam drukpunt hebben.

Vooraanzicht (Afbeelding bron: Notebookcheck)
USB-C poort (Afbeelding bron: Notebookcheck)
Het toetsenbord op de standaard (Afb. bron: Notebookcheck)
De USB-kabel kan door een kleine houder worden geleid (Afbeelding bron: Notebookcheck)

MX Creative Dialpad

Het dialpad van de MX Creative Console Bundle voelt veel comfortabeler aan dan het toetsenbord. Dankzij de eindeloze bediening van de grote analoge draaiknop en het kleinere scrollwiel kunnen gebruikers soepel door tijdlijnen of lange pagina's scrollen. Dit is waar Logitech zijn jarenlange ervaring in de productie van muizen en toetsenborden laat zien.

De vier ronde knoppen hebben ook mooie drukpunten met een nauwelijks hoorbaar klikgeluid wanneer ze worden ingedrukt en zijn verstandig geplaatst, zelfs voor mij als linkshandige. Over het geheel genomen zorgt de tweedelige opstelling van het toetsenbord en dialpad voor een betere plaatsing op uw bureau en als linkshandige kunt u de twee apparaten gewoon spiegelbeeldig opstellen.

Van bovenaf (Afbeelding bron: Notebookcheck)
Achteraanzicht (Afbeelding bron: Notebookcheck)
Vanaf de onderkant (Afbeelding bron: Notebookcheck)
Voor de werking zijn twee AAA-batterijen nodig (Afbeelding bron: Notebookcheck)

Logitech Options Plus

Eenmaal ingesteld verschijnen het MX Creative-toetsenbord en dialpad naast andere Logitech-apparaten in de Options Plus-software. Net als andere draadloze Logitech-apparaten biedt het toetsenblok de optie om te schakelen tussen maximaal drie gekoppelde apparaten via een schakelaar aan de onderkant.

Alle toetsen en draaiknoppen kunnen individueel worden toegewezen, waarbij enerzijds een systeembreed profiel beschikbaar is, maar anderzijds ook individuele toetstoewijzingen van het toetsenblok en dialpad voor toepassingen mogelijk zijn. Er zijn voorinstellingen beschikbaar voor de Adobe-toepassingen Photoshop, Premiere Pro, Lightroom Classic, Audition, After Effects en Illustrator in de bijbehorende marktplaats.

Gebruik van creatieve software met Photoshop als voorbeeld

In Adobe Photoshop 2024 kunnen verschillende gereedschappen zoals de pipet, lasso of kleurenpenseel via het toetsenbord worden geactiveerd door op de LCD-knop te drukken. Dit is sneller dan het selecteren van het gereedschap in de zijbalk, vooral voor zelden gebruikte functies. De selectie kan echter ook gemaakt worden met behulp van de corresponderende sneltoetsen op uw toetsenbord, maar deze zijn soms minder handig te activeren dan het indrukken van een knop op het MX Creative toetsenbord.

De kleinere, muiswiel-achtige draaiknop op het dialpad kan worden gebruikt om in Photoshop in en uit te zoomen. Terwijl de grote aluminium draaiknop vooral nuttig is voor het scrollen door de tijdlijn in videobewerkingsprogramma's zoals Adobe Audition of Digital Audio Workstations voor muziekproductie, komt de functie Actions Ring hier in Photoshop van pas.

Als u op de knop linksonder drukt, wordt de Acties Ring op de muisaanwijzer geopend als een cirkelvormig menu met acht opties. Als u de muisaanwijzer bijvoorbeeld over de optie Contrast beweegt, verschijnen er een plus- en een minteken op uw computermonitor naast de ronde actieknop op de muisaanwijzer. Het contrast van de foto die u op dat moment bewerkt, kan dan continu worden aangepast met het grote aluminium draaiwiel. Hiervoor moet u echter de fysieke knop ingedrukt houden om de actiering te activeren terwijl u aan het wiel draait, wat een hele uitdaging kan zijn met uw niet-dominante hand.

Natuurlijk kunt u de presets ook aanpassen vanaf de marktplaats op zowel het toetsenbord als het draaischijfpad. De opties variëren van systeeminstellingen zoals de helderheid van het scherm of plakken vanaf het klembord tot het weergeven van de tijd, datum of maanfase met een muisklik of een sneltoets. Vooral het configureren van het uiterlijk van de individuele LCD-knoppen in de Logitech Options Plus software blijkt nog steeds een beetje lastig te zijn, maar de functies voor de twee MX Creative Console apparaten in Options Plus waren op het moment van testen nog in de bètafase.

Dus als u uw eigen profielen wilt maken, zult u nog even geduld moeten hebben. De combinatie van dialpad en toetsenbord kan echter ook nuttig gebruikt worden in het dagelijkse (creatieve) leven voor programma's zoals audiosoftware, webbrowsers, kalendertoepassingen of e-mailprogramma's.

De marketing van Logitech heeft zich gericht op creatieve toepassingen zoals Adobe Photoshop voor de MX Creative Console. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)

Duurzaamheid

Logitech heeft stappen ondernomen om de ecologische voetafdruk van de MX Creative Console te verkleinen. De plastic onderdelen van de draaiknop en het toetsenbord zijn gemaakt van respectievelijk 72% en 55% gerecycled plastic (Graphite- en Pale Gray-versies). Het aluminium van de wijzerplaat wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen en is geoptimaliseerd voor afval.

Zowel de Pale Gray als de Graphite versie van de MX Creative Console zijn verfvrij. Logitech heeft er ook voor gezorgd dat de verpakking in een redelijke verhouding staat tot de apparaten zelf en gebruikt FSC-gecertificeerd papier voor de productie van deze verpakking.

De verkoopverpakking van de MX Creative Console is relatief omvangrijk, maar is uitsluitend gemaakt van FSC-gecertificeerd papier. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)

Voordelen

+ Tweedelige opstelling kan flexibel worden geplaatst
+ De haptiek van de dialpad is geweldig
+ Goede prijs-prestatieverhouding

Nadelen

- Aangepaste profielen aanmaken duurt lang
- De bediening van het Action Ring menu is een beetje onhandig
- Leesbaarheid en knopdruk van de LCD-knoppen zijn niet optimaal

Conclusie: De Stream Deck concurrent die waar voor zijn geld biedt

Logitech MX Creative Console hands-on beoordeling (Afbeelding bron: Logitech)

De Logitech MX Creative Console maakt het werk niet alleen gemakkelijker voor gebruikers van Adobe-toepassingen, ook al ligt de marketingfocus duidelijk op de creatieve producten Photoshop, Premiere Pro en co. Dit wordt ook onderstreept door het bijbehorende gratis Creative Cloud-abonnement van drie maanden, dat alleen al iets meer dan $200 zou kosten en geldt voor zowel nieuwe als bestaande Adobe-klanten.

Vergeleken met de Loupedeck-producten in het bijzonder, biedt de Creative Console een betere bouwkwaliteit ten koste van minder knoppen en bedieningselementen. De Stream Deck serie van Elgato heeft aan de andere kant geavanceerdere software, hoewel de flexibiliteit van de Creative Console met twee apparaten, een dialpad en een toetsenbord, aanzienlijk groter is en ook goed geschikt is voor linkshandige gebruikers.

Het duo toetsenblok en dialpad van de MX Creative Console kan het dagelijkse werk van creatieve professionals veel gemakkelijker maken als u het concept omarmt. U moet echter wel wat tijd uittrekken om uw eigen profielen in te stellen.

Hoewel u op sommige plaatsen kunt merken dat Logitech een gloednieuwe productserie lanceert, zijn de algemene bouwkwaliteit en bruikbaarheid goed. Vooral voor gebruikers die al andere Logitech-randapparaten bezitten, hun computerworkflow willen optimaliseren en liever LCD-knoppen gebruiken dan sneltoetsen, is de MX Creative Console een nuttige aanvulling.

Prijs en beschikbaarheid

De Logitech MX Creative Console kan besteld worden bij online retailers zoals Amazon, waar hij momenteel $199,99 kost.

Transparency

The selection of devices to be reviewed is made by our editorial team. The test sample was given to the author by the manufacturer free of charge for the purposes of review. There was no third-party influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review. We never accept compensation or payment in return for our reviews. As an independent media company, Notebookcheck is not subjected to the authority of manufacturers, retailers or publishers.