CheckMag | EA Sports FC 25 recensie: Meer van hetzelfde

Er is niet veel veranderd in de tweede editie van EA FC. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)
Het nieuwste deel van EA Sports FC voelt aan als een halve poging om de beloften van de rebranding van vorig jaar waar te maken. Met uitzondering van chaotische 'Rush'-wedstrijden in arcadestijl, verbeterde gameplaytactieken en een verfrissend nieuwe kijk op de carrièremodus, blijft The World's Game grotendeels hetzelfde: Een bekende simulatie met bekende frustraties.

Gezien het aplomb en de revolutionaire ijver waarmee de naamsverandering van FIFA gepaard ging, was de eerste release van de nieuwe EA Sports FC-serie niet zo overweldigend. In de '25-editie probeert het spel zichzelf te verbeteren door de simulatiedynamiek te verbeteren en gamers meer controle te geven. Hoewel het nog steeds beter is om uw verwachtingen niet te hoog te stellen, maken de incrementele upgrades van onder andere de graphics, gameplay en het gung-ho commentaar FC 25 tot een zinvolle uitgave die zowel oude fans als nieuwe spelers zullen waarderen.

Twee nieuwe functies springen eruit en zijn allesbehalve incrementeel: Snelle 5 tegen 5 'Rush'-wedstrijden die het Volta-voetbal effectief vervangen, en een functie genaamd FC IQ die intelligente tactische opties biedt.

Het spel draait vlekkeloos op 60 FPS en medium instellingen op een Dell XPS 9560 aangedreven door een Intel Core i7-7700HQ en een Nvidia GeForce GTX 1050 laptop wat betekent dat de hardwarevereisten vrij bescheiden zijn. Uit onze uitgebreide tests met verschillende hardwareconfiguraties blijkt dat EA Sports FC 25 ook zonder speciale grafische kaart fatsoenlijke gameplay biedt. Bekijk ons speciaal benchmarkartikel voor gedetailleerde tests en cijfers.

Rush en FC IQ

Rush is een meedogenloos chaotische medley van thema's die het sociale aspect van straatvoetbal simuleert. (bron: Notebookcheck)
In Rush staan vier spelers en een automatische keeper tegenover elkaar in een 7-minuten durende medley. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)

Rush is iets veel substantiëlers dan alleen een op zichzelf staande opvolger van de Volta-modus en is overal aanwezig in FC 25 - Kick Off, FUT, Carrière en Clubs. Deze vijf-tegen-vijf revamp bootst de lukrake aard van straatvoetbal veel beter na dan Volta door functies van populaire games te integreren in een unieke medley die waarschijnlijk het best omschreven kan worden als plezierige chaos. Van de op Rocket League geïnspireerde aftrappen tot strafschoppen in hockeystijl, een typische Rush-wedstrijd is een intense zeven minuten van schoppen, schuifelen, blitz-passen, agressief tackelen en vaak ongecoördineerd spel.

Volta was een eerdere poging tot dit soort snelle, vrije-vorm voetbal, als een aparte spelmodus waarin u kon kiezen tussen 1v1, 3v3 en 5v5 spel. Rush elimineert de eerstgenoemde opties en beperkt zelfs de aanpasbaarheid van spelerspersonages, maar biedt een rijkere en socialere arcade-achtige gameplay.

In Rush nemen teams van vier spelers en een geautomatiseerde keeper het tegen elkaar op in een krap veld waar de regels heel anders zijn dan in gewone 11-op-11 wedstrijden. Straffen en buitenspel worden nu bijvoorbeeld uitgevoerd vanaf het laatste derde deel van het veld in plaats van de normale halve lijn - een vreemde regel waar u even aan moet wennen. En als u schuldig wordt bevonden aan het overtreden van regels, krijgt u een blauwe kaart in plaats van een rode, waardoor u een minuut aan de zijlijn moet blijven staan terwijl u over uw bestaan nadenkt.

Net als in Volta zijn er in Rush geen vaste posities, dus spelers kunnen naar hartenlust over het veld zwerven. Dit betekent ook dat online speltypen ronduit irritant kunnen zijn als u tegen balvreters speelt die gewoon weigeren om te passen. Aan de andere kant is het een inherent sociale speelstijl, en het is onwaarschijnlijk dat gamers er snel genoeg van zullen hebben - zelfs degenen die hun bedenkingen hebben bij FIFA/FC.

De AI tactische afhandeling van FC IQ lijkt tegelijkertijd te veel en te weinig te doen. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)
Afbeeldingsbron: Notebookcheck
Afbeeldingsbron: Notebookcheck

Aan de andere kant is FC IQ een upgrade van de PlayStyles van vorig jaar. Arbeidssnelheden, die de bijdrage van een speler aan een aanval of verdediging bepalen, zijn vervangen door een complexer systeem van Spelersrollen die per positie verschillen. Een spits kan er bijvoorbeeld voor kiezen om als 'Poacher', 'False 9' of 'Advancing Forward' te spelen. Gamers moeten extra aandacht besteden aan de vaardigheidsindicator - Lewandowski is bijvoorbeeld een Valse 9++, maar slechts een Vooruitspringende Voorwaartse+. Het ontbreken van een plus geeft aan dat het vaardigheidsniveau 'basis' is, terwijl alleen de meer vaardige spelers een Rol++ kunnen hebben. Nog iets om in gedachten te houden is dat niet alle spelers in staat zijn om goed te presteren in een bepaalde rol.

Elke speler krijgt drie tot vijf spelersrollen om mee te werken, wat betekent dat EA FC 25 meer dan 50 mogelijke tactische opties heeft in elke wedstrijd. Het resultaat hiervan is een opmerkelijke verbetering in de vloeiendheid van formaties en de algehele sfeer van het spel. Voor de minder consciëntieuze gamer is FC IQ een welkome aanvulling, die een meer ontspannen speelstijl mogelijk maakt. Gevorderde spelers kunnen er in het begin moeite mee hebben, omdat het tegen het spiergeheugen en gezond verstand ingaat om tactische keuzes aan de computer over te laten. De functie is veelbelovend, maar mist diepte en lijkt onaf. Dit is zeker geen spelbreker, maar het zou zeker veel beter kunnen.

De echte tactieken van coaches zoals Pep zijn bijvoorbeeld moeilijk te implementeren binnen de bestaande spelersrollen. 50 tactische keuzes lijken misschien veel, maar het is verre van uitputtend. Gevorderde tactici willen een Mezzala en een omgekeerde vleugelspeler kunnen combineren om de aanval te leiden, terwijl ze verdedigende middenvelders willen behouden die hun statistieken gebruiken om echt te verdedigen en niet alleen maar terug te vallen. Op dit moment is FC IQ vrij beperkt en geeft het sommige spelers af en toe de verkeerde rollen. Gematigde verwachtingen, iedereen?

Graphics en gameplay

EA FC 25 schittert net als de vorige delen met zijn indrukwekkende wedstrijdpresentatie. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)
Stapsgewijze upgrades van de belichting geven FC 25 zijn spectaculaire grafische natuurgetrouwheid. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)

Als toonaangevende voetbalsimulatie heeft FIFA of EA Sports FC altijd kunnen opscheppen over indrukwekkende graphics. Nieuwe camerahoeken, aanpassingen aan de belichting, strakke menuboxen in de game en social media feed maken wedstrijden in FC 25 een lust voor het oog. De fysica van shirts die opbollen in de wind en haarbewegingen geven de presentatie een filmisch gevoel. Zoals gewoonlijk zien de spelers er scherp en goed gedetailleerd uit, hoewel ze niet helemaal uit de uncanny valley komen.

Het veelgeprezen 'Cranium'-systeem probeert dat onnatuurlijke, glanzende gevoel te verbeteren en biedt verbeterde aanpassingsmogelijkheden voor een groot aantal generieke gezichten. In Youth Academy (de carrièremodus) lijken de jongere spelers minder op de 30-jarigen die ze voorstellen en meer op de tieners die ze geacht worden te zijn. Cranium-technologie schittert vooral wanneer de belichting zorgvuldig wordt geregeld, zoals bij de onlangs opnieuw geïntroduceerde teamuitlopen voorafgaand aan de wedstrijd. In de meeste andere omstandigheden schiet het echter tekort.

Buiten het veld is de gebruikersinterface grotendeels gelijk aan die van vorig jaar. Dit kan in het begin een nadeel zijn voor het spel. Hoewel de menu's een esthetische overwinning zijn, is de gebruikerservaring suboptimaal als u een controller gebruikt. Het is maar al te gemakkelijk om in deze menuhel verwikkeld te raken als u alleen maar midden in het spel de spelersrol wilt veranderen.

Afbeeldingsbron: Notebookcheck
Afbeeldingsbron: Notebookcheck
Afbeeldingsbron: Notebookcheck
Afbeeldingsbron: Notebookcheck

De gameplay is een allegaartje: Er zijn een aantal briljante nieuwe functies, maar er zijn ook een aantal eeuwenoude problemen die al opgelost hadden moeten zijn. Een van die eeuwige problemen is de verdediging.

De gladde verdediging in EA FC is een frustrerend bekende vijand die maar niet weg wil gaan. Vergeleken met FC 24 is de verdediging hier naar onze mening zelfs iets slechter geïmplementeerd. Ondanks dat FC IQ helpt om de teamtactiek tijdens een aanval te verbeteren, doet het helemaal niets, nul, noppes, wat betreft de verdediging. Wanneer een middelmatige aanvaller onder agressieve handmatige controle tegenover uw verdedigingslinie komt te staan, vliegen kijkcijfers en alle vormen van logica het raam uit. Het is ironisch dat ondanks deze grafische glorie, een historische rebranding en twee decennia aan jaarlijkse releases, een goede tactische verdediging nog steeds buiten bereik is. Maar een gamer mag dromen.

Men kan aanvoeren dat FC IQ de verdediging indirect helpt door het voor de gamer veel gemakkelijker te maken om zijn verdedigingslinie indien nodig handmatig te controleren, maar zelfs dat is een beetje vergezocht. Voorlopig kan in ieder geval geen enkele zichzelf respecterende gamer volledig vertrouwen op de zwakke AI-handling in FC 25.

Afgezien van de tactieken zijn de dynamische weereffecten zeker een van de briljantere ideeën van EA Sports dit jaar. Op geniale wijze heeft iemand bedacht dat wind en regen de spelmechanica op dezelfde manier moeten kunnen beïnvloeden als guur weer de prestaties van spelers in de echte wereld beïnvloedt. In FC 25 kan harde wind de bal af en toe uit de baan rollen. Een nat veld maakt de gameplay onvoorspelbaarder. Het voorbehoud is dat het verontrustend kan zijn en dat er iets te zeggen valt tegen zoveel realisme in een PC-game, dus niet iedereen zal er fan van zijn. Gelukkig is er een optie om bepaalde eigenschappen van het weer aan of uit te zetten. Het is jammer dat de effecten niet werken in online modi, dus u zult offline moeten spelen als u de meest realistische omstandigheden in de game wilt hebben.

Een nieuw speltype Carrière en Clubhuis

De carrièremodus krijgt eindelijk de liefde die het verdient. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)
U kunt nu vrouwelijke teams beheren. (Afbeeldingsbron: Notebookcheck)

FC 25 brengt een langverwachte opfrissing van de Career-modus. Het speltype is nog steeds een zeer menu-intensieve aangelegenheid, maar dat is juist de essentie van Career. Jeugdtoernooien bevatten nu wedstrijden in Rush-stijl om je talenten te testen en bij te schaven, die vanuit 160 verschillende landen gescout kunnen worden. De snelle wedstrijden zijn een slimme uitvinding en zorgen voor een leuke opschudding tijdens een Career-sessie. Het beste van alles zijn de nieuwe besturingselementen en aanpassingsopties - nu kunt u bijna elk aspect van uw trainingsplan aanpassen.

U kunt nu ook het vrouwenvoetbal beheren. Interessant is dat u binnen dezelfde carrière kunt wisselen tussen een mannenteam en een vrouwenteam. De salarissen en transfersommen verschillen natuurlijk enorm om de schaal van de echte economie tussen mannen- en vrouwenvoetbal te weerspiegelen.

De Cranium technologie speelt hier een belangrijke rol. Het zorgt niet alleen voor verbeteringen op het gebied van grafische natuurgetrouwheid in Youth Academy, maar het verbetert ook de ervaring wanneer gamers ervoor kiezen om de carrières van legendarische spelers in het moderne tijdperk uit te spelen. U kunt nu de carrière van een jeugdige David Beckham of Thierry Henry of Wayne Rooney beheren en hun trainingsregime organiseren. Cranium is echter nog steeds erg hit and miss, dus hoop er niet te veel op.

Cranium geeft u een breder scala aan generieke gezichten om uit te kiezen (Afbeelding bron: Notebookcheck)

Het nieuwe Clubhuis is de plek waar u kunt pronken met cosmetische spullen. Het is een sociale hub waar u de avatars van andere spelers kunt zien en waar u kunt pronken met nieuwe microtransacties, waarvan er verrassend genoeg veel zijn. FC Points kunnen worden gebruikt om cosmetica te kopen die u in de Clubs-modus kunt gebruiken, en spelers kunnen veel dingen aanpassen en hebben manieren om de faciliteiten te upgraden. Misschien is Clubhouse wel het enige waar het goed in is, Club Rush - de 5 tegen 5 wedstrijden boordevol actie zijn altijd een sensatie.

Laatste fluitsignaal

Afbeeldingsbron: Notebookcheck
Afbeeldingsbron: Notebookcheck

EA FC 25 biedt een heleboel coole nieuwe functies die vooral incrementele veranderingen in het spel brengen. Sommige hiervan, zoals FC IQ en dynamisch weer, zijn echte upgrades die veel potentie hebben. FC IQ is vooral veelbelovend en zou oude FIFA-fans weer aan boord kunnen brengen. Voor de rest is alles grotendeels vertrouwd: De adembenemende graphics, spectaculaire presentatie en slordige verdediging.

Rush springt er echter uit. Het is de laatste vorm van een straatvoetbalsimulatie en verslavend op zichzelf. Volta zal erg gemist worden, maar er is een nieuwe glorieuze opvolger. En als je bedenkt hoe netjes deze in verschillende modi is verweven, is er voldoende reden om aan te nemen dat Rush een blijvertje is. Al met al heeft EA Sports FC 25 zeker zijn fouten, maar deze nieuwste update van The World is een genot om te spelen.

Afbeeldingsbron: Notebookcheck
Afbeeldingsbron: Notebookcheck

Bron(nen)